torsdag 2 oktober 2014

Spanien del 2

Här kommer då andra delen av vår Spanien resa:


Andra dagen steg vi upp tidigt för att dra iväg oss mot busstaionen i Lloret de Mar. Därifrån tog vi en buss in till Barcelona.

 Vi steg av alldeles brevid Barcelonas kändaste gata: gågatan La Rambla.


 Här stannade vi på ett mysigt ute café och jag drack den dyraste cappuchinon jag någonsin druckit.




 Sedan tog vi en linbana upp till en av Barcelonas högsta punkter: Parc de Montjuic.

 

Vi vandrade ner genom den fina parken och tog därifrån metron till denna berömda kyrka. Sagrada Familia. Måste säga att denna sevärdhet var helt och hållet omöjlig att fånga på bild. Denna var alldeles för stor helt enkelt...


 Sedan tog vi en lunchpaus i närheten och åt goda sallader och smaskiga crepes.

 

Sedan vandrade vi uppåt igen. Vi skulle styra stegen mot Parc Guell men vi hade ingen aning om hur högt upp den låg. Som tur fanns det rulltrappor mitt i stan som man kunde åka.



 Sedan kom vi fram till Parc Guell och stod och beundrade den smurfiga konsten en stund medan vi äntligen fick lite vatten i värmen.

 Tiden rann iväg och tyvärr hann vi inte se så mycket mer av den vackra staden på en dag. Det enda jag saknade lite var att se Barcelonas beromda fotbolls stadion Camp Nou... Men annars tyckte jag det var en riktigt passlig endags statsutflykt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar