onsdag 29 maj 2013

Paris-resan i ett nötskal :))

Så var det dags för ett inlägg om Paris-resan. Överlag kan jag säga att Paris var en jättevacker och gullig stad. Den var fint bevarad med sina små gator och ståtliga byggnader. De hade låtit den vara ganska ifred från stora byggarbeten och modernisering och det tyckte jag var en bra sak. Fast det är en storstad kändes det inte så eftersom det fanns så mycket växter och grönt som gjorde det lite mera hemtrevligt. Om man har möjlighet att åka dit skall man verkligen ta chansen för det är en stad värd att se! :)

Här kommer en bildbomb från första dagen med lite tillhörande bildtexter:

Halv 10 på torsdag morgon lyfte flyget iväg från Helsingfors-Vanda flygplats mot Paris!

Vårt hotell låg på en liten men mysig gata inte helt i centrum men ändå nära till allt :)
Efter flygresan var vi hungriga så vi åt på en mysig restaurang i samma kvarter som hotellet. Det var gott!!

Vårt första utfyksmål: Kyrkan Sacre Coeur

Sedan tog vi metron till den kända shopping-gatan Champs Elysees, men det var nog för dyrt för oss!!

I ändan på Champs Elysees hittade vi Triumfbågen i all sin prakt :)

Det var första dagen det.
Andra dagens utflyktsmål var bl.a. Eiffeltornet, Notre Dame och Louvren :) Här kommer lite bilder:

Man kan ju bara inte åka till Paris utan att fara upp i Eiffel-tornet, så såklart gjorde vi det!

Utsikten var fantastisk!

Sedan hoppade vi på en båt som tog oss längs med floden till kyrkan Notre Dame

Detta är Louvren, muséet där bl.a. Mona-Lisa tavlan finns. Vi gick dock inte in dit...

Senare på kvällen drog vi oss tillbaka till hotellet och sedan blev det middag i en liten trevlig restaurang.

Sista dagen hann vi inte med så mycket men vi gick runt lite i vårt närmaste neighbourhood och köpte lite souvenirer m.m.

Det var allt för den här gången, hörs snart igen :)