söndag 15 september 2013

Middag: Afrikansk mat

Igår var en väääldigt stressig dag! Det var min tur att laga en tre rätters middag denna gång. Jag hade räknat med att ha hela dagen på mig att inhandla allt som behövdes, städa, baka och laga mat, MEN.....

Det böjade med att jag vaknade och tittade på klockan. Den var HALV ETT!! Gästerna skulle komma om tre och en halv timme och jag hade inte gjort en enda liten sak färdigt. Det blev lite bråttom som ni kanske förstår.

Men jag hann just och just, och jag hoppas att maten jag bjöd på var ätbar.. Det blev afrikanskt tema med:

Afrikansk potatis-soppa som förrät. Här hittar ni resept om ni är intresserade.


Afrikansk kyckling-gryta med ris som huvudrätt. Resept hittar ni här.


Afrikansk banankaka med cholkad som efterrätt (som jag tyvärr inte har bild på..)

Resept:

2 dl socker
100 g smör
3 ägg
1-2 tsk kanel
5 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
½ tsk salt
1 dl mjölk

4 medelstora bananer

Sätt ugnen på 175º. Rör smöret och sockret poröst i en bunke. Rör i äggen. Mosa bananerna och rör ner dem i smeten.
Blanda kanel, mjöl, bakpulver och salt. Vänd ner mjölblandningen och mjölken i smeten.
Smörj en rund bakform, ca 23 cm i diameter, med smör. Häll i lite mjöl och vänd runt så att det fastnar även på kanterna. Häll i smeten.
Grädda kakan i ugnen i 40-45 minuter. Låt kakan kallna och skär den i bitar.
Smält 200 g mjölkchoklad och blanda med 1 msk smör och bred över kakan.


Hoppas det smakar!

//DabbeLina

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar