torsdag 27 februari 2014

KENYA dag 1 och 2

På lördag morgon vaknade vi upp hemma efter den sista natten i egen säng och gjorde oss färdiga för avfärd. Då det var dags att åka iväg mot Helsingfors-Vanda flygfält. Vi flög med Turkish Airlines först mot Istambul i drygt 3 timmar. Där mellanlandade vi och fick vänta i 3 timmar på att nästa flyg skulle ta oss till Nairobi. Tidigt, tidigt nästa morgon (även om 4 nog fortfarande är mitt i natten om ni frågar mig) var vi framme i Nairobi. Den natten blev det nog inte mer än en timme sömn för mig men konstigt nog klarade man sig ändå.

Vår guide Peter kom imot oss till flygfältet och sen började den första dagen i Kenya. Vi åkte med vår safaribil mot vårt första stop, morgonmål på ett hotell i närheten av flygfältet. Det smakade bra efter en lång flygresa. Sen gick vi snabbt igenom programmet för veckan vi hade framför oss. Efter att vi var mätta och nöjda väntade en ganska lång bilfärd till staden Nyeri där Peters familj bodde. Vi skulle få träffa dem och de skulle också bjuda oss på lunch.

Efter någon timme var vi framme och blev varmt välkomnade med sång och dans på traditionellt Afrikanskt vis. Man blev nog väldigt förvånad över hur enkelt de levde. Och då hade de ändå städat upp allt för fest.
Vi blev först bjudna på te inne i "huvudrummet" i den lilla stugan. Där fick vi också träffa Peters pappa som var överhuvud för hela familjen. Sen var det dags för lunch. Där var allt gjort av det som fanns att odla på den egna gården. Traditionell afrikansk mat.
Sedan blev vi visade runt på gården, där de hade sina djur och alla växter de odlade. Där fanns allt de behövde för att livnära sig.
Sen blev det verkligen show då de skulle ge oss en massa presenter som de själva hade gjort. Det blev verkligen otaliga mängder med saker vi fick hem, men det var deras sätt att tacka oss.
Till sist blev det en liten fotostund då alla skulle med på bild. När man till sist satte sig i bilen för att åka därifrån var man riktigt slut av allt man sett och hört.

Efter ennu en lång bilfärd var vi framme på det första hotellet: Sweetwater lodge. Där fick vi våra tält som vi skulle tilbringa följande 3 nätter i. Det som de kallade tält var rum med wc, badrum och två rymliga sängar med ordentliga tak och golv. Det ända som var av tyg var väggarna. Sen blev det middag och sedan var det verkligen skönt med lite sömn.