fredag 7 juni 2013

Fösta jobbveckan över

Huh! Det har varit en ganska jobbig vecka kan jag säga. Att vara hjälpledare för en matlagningskurs i 5 dagar låter kanske inte så farligt, snarare som ett ganska trevligt sommarjobb. Men lätt var det nog verkligen INTE!!

Bilden är tagen av Erica Vasama på Radio Vega Östnyland. Läs mer på http://svenska.yle.fi/artikel/2013/06/03/okad-matgladje-sibbobarn

När jag tog jobbet trodde jag att jag bara skulle få hjälpa några duktiga små gulliga lågstadie-barn med att baka och laga mat och kanske dra lite utelekar mellan varven.

Det var vad jag trodde...

Vad jobbet egentligen innebar var att fungera som någon slags fredförhandlare!! Jag var tvungen att dela upp alla arbetsuppgifter HELT rättvist annars låste någon in sig på WC:n och storgrät tills hen fick som hen ville...
Det var ju riktigt hemskt vad det var orättvist om någon måste diska en gaffel mer eller om någon fick skära mera gurka än någon annan.

Efter en hel dag med en massa bråk och rop som "Hej! kom hit jag behöver hjälp, du hjälpte henne ju henne just!", "Hej, hon hälde i 2 dl mjöl och fag fick bara hälla i en!" och "Jag tänker i varje fall int diska! Jag diska ju jättemycket mer än hon förra gången!", ja efter en dag med bara en massa sådant är man ganska trött kan jag säga...

Som tur var lagade vi ju inte mat hela tiden, och som tur lärde jag känna barnen så mycket att jag visste vad jag skulle säga för att få dem att lugna ner sig. Dessutom fanns där ju andra hjälpledare som jag lärde känna mycket bra och det var ju roligt!

Så jag har klarat mig igenom den här veckan med nöd och näppe och jag är glad att jag nu kan ta ett välförtjänt veckoslut! Men jag måste ju nog säga att jag har lärt mig en hel del under den här tiden och dessutom blivit jättbra kompis med de andra ledarna så helt tomhänt kom jag inte därifrån :))

//DabbeLina

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar